In de categorie sfeerbeelden
Sfeerfoto’s zijn beelden waar veelal mensen op staan die wat toevoegen aan het verhaal dat je wilt vertellen met je bedrijf, op de website, social media of drukwerk. Ze geven de sfeer aan, de fijne samenwerking binnen een bedrijf of geven een gevoel bij het ambachtelijke vakwerk dat geleverd wordt. Alles om de kijker, de klant, vertrouwen te geven in de dienst of het product en daaarmee de drempel te verlagen om die af te nemen.
Maar, wanneer is zo’n foto eigenlijk geslaagd? En wat betekent dat eigenlijk, geslaagd, of goed. Wanner is hij goed genoeg om te gebruiken op een website, drukwerk of social media?
Deze vraag moet je jezelf steeds stellen om te kunnen controleren of hij voldoet aan je eigen strenge criteria, en aan die van je opdrachtgever. Maar om tot een goede conclusie te komen moet je eigenlijk het antwoord geven op een aantal specifiek vragen om te weten hoe goed je foto echt is.
Voor het gemak stap ik snel over de onderstaande technische standaardpunten heen, want als hij daar niet aan voldoet, dan moet hij sowieso opnieuw. En het is meestal gemakkelijk te zien wanneer een van deze zaken niet goed is, zonder dat je daar veel fotografisch inzicht voor nodig hebt, of dat je specifiek deze vragen jezelf hardop moet stellen.
- Is de foto scherp? Dus gefocust op het onderwerp en onbewogen?
- Is hij goed belicht?
- Is het onderwerp voldoende in focus?
- Steekt het onderwerp voldoende af tegen de achtergrond?
- Is de compositie goed?
- enzovoort.
Het gaat vooral om de zaken die moeilijker te zien zijn of onder woorden te brengen. Soms spreekt een foto mij erg aan, maar ik vraag me dan af waarom. Of hij spreekt niet aan, en dan wil ik hetzelfde weten. Ik forceer me dan om daar antwoord op te vinden.
Met behulp van onderstaande punten probeer ik voor mezelf met kritische vragen duidelijk te maken of beelden geslaagd zijn. Zijn voldoende vragen met ‘ja’ beantwoord, dan kun je concluderen dat hij van veel waarde zal zijn.
- Vind je het een aantrekkelijk beeld in het algemeen?
- Kun je je inleven in het tafereel?
- Geloof je dat het tafereel echt kan zijn. Dus niet te overdreven veel of juist te weinig gespeeld door de mensen op de foto?
- Begrijpt de kijker, dus de eindklant (van de opdrachtgever) het beeld? Zowel zonder context of wanneer het ingebed is in tekst of met grafische elementen?
- Geeft dit beeld de eindklant een goed en betrouwbaar gevoel naar het bedrijf van de opdrachtgever?
- Gaat dit beeld waarde toevoegen en dus bij gaat dragen aan de conversie van de opdrachtgever?
Uit mijn eigen collectie laat ik een aantal van mijn foto’s zien waarbij ik deze vragen gesteld heb en wat mijn antwoorden hierop zijn en mijn conclusie is.
De dames van de sportschool
Deze foto heb ik voor een sportschool gemaakt. Ik denk dat veel mensen dit een aantrekkelijk beeld vinden, het tafereel geloven en zich kunnen inleven. Het is gezellig en het zijn gezellige dames.
Moet in een sportschool niet gesport worden? Zijn we alleen koffie aan het drinken?
Nee natuurlijk. De hele uitstraling is dat het echt gezellig is bij deze sportschool en dat je er dus vaak heen zult gaan. Natuurlijk wordt er ook gesport en aan persoonlijke doelen gewerkt. Dat begrijpt de kijker wel. En de toegevoegde waarde is dat er naast de inspanning vooral ook tijd voor ontspanning is, dat er dames van alle maten en leeftijden meedoen en dat het gelukkig ook niet echt heel hard werken is.
De knappe therapeut
De bovenstaande foto is geplaatst op de website onder ouderenzorg van een fysiotherapiepraktijk. De boodschap moest zijn dat de therapeut komt bij patiënten thuis komt om oefeningen te doen, zoals hier deze handknijpoefening. Oorspronkelijk vroeg de opdrachtgever om een closeup tee maken van het apparaatje, maar na mijn uitleg over inleven en een goed gevoel heb ik bovenstaande foto gemaakt.
Deze foto is geslaagd omdat ik niet alleen een leuke oudere mevrouw zie waarin ik me (als oudere) kan inleven, ik zie ook dat het een leuke jonge therapeut is (geen figurant!) die niet eens mijn zijn gezicht in beeld is. En dat het apparaatje helemaal niet eng is of pijnlijk. Met dit beeld durft een patiënt waarschijnlijk nu gemakkelijker contact op te nemen met deze praktijk voor een hulpvraag. Dat het knijpapparaatje ook niet zo duidelijk in beeld is, is geen probleem want daar draait het niet om. Het gaat om de ontwapening van het apparaatje en het gevoel dat het goed zit.
Op de website waar deze foto geplaatst is staat dat het om ouderenzorg op locatie gaat, en dat er verschillende oefeningen worden gedaan bij u thuis. De foto complementeert het verhaal met de juiste emotie.
Ouder fit worden is leuk
De heren hierboven zijn aan het sporten in een sportschool van een fysiotherapie. Is dit een aantrekkelijk beeld, ook als je zelf niet in deze leeftijdsklasse valt? Ik denk het wel. Ik lees het verhaal dat ze, zonder in strakke sportkleding te hoeven komen, vriendschapelijk en ook competatief met elkaar omgaan. De spiegelwand waarin ze kijken is niet in beeld maar denk je er zo bij. Ik verzin zo dit verhaal: “Kijk, ik ben al bijna klaar met deze oefening.” En de ander: “Ja, met die lichte gewichtjes is het makkelijk. Pak deze maar eens.”
Projectmatig werken op de robotica-opleiding
Het lijkt wel of je met deze robotica-studenten aan het meewerken bent aan de andere kant van de tafel. Je bent erbij en je doet mee. En dat met interessante mechanische robotarmen, maar ook met software, samenwerking en veel praktijk. En het zijn toffe gasten die het duidelijk naar hun zin hebben.
Deze hogeshool heeft een hele serie foto’s gevraagd van verschillende studenten en vakgroepen om bij journalistieke artikelen te plaatsen de meest uitzonderlijke studenten van de opleiding.
Meer weten over sfeerbeelden?
Kijk eens op mijn website https://www.fotofluvius.nl of neem contact op: +31 6 285 36 129.
– Marc van Beek (mei 2020)